Serà carícia el suau toc
en la falla de la flama.
L'espurna serà proclama
i el foc serà tots els focs.
L’arquitectura efímera és la que està pensada per a un moment puntual, per a no perdurar en el temps i de la que habitualment sols en queden documents gràfics. En l’antiguitat, els monuments efímers es feien per a grans events, com l’entrada del Reis a la ciutat. La temporalitat d’aquest tipus de construccions permet als arquitectes i dissenyadors jugar i experimentar d’una manera diferent i molt més lliure amb espais i formes, obtenint vertaderes obres mestres.
I és aquest el cas de les falles, que acompleixen els requisits de temporalitat i alhora són vertaderes obres d’arquitectura amb estructures complexes on es repartix el pes de manera acurada. El foc és l’encarregat en aquest cas de fer desaparèixer les obres, que es consumeixen amb les flames la nit de Sant Josep.
Ninot indultat Falles 2009. Falla Quart-Palomar |
En origen, les falles eren trastos vells que es cremaven per celebrar el canvi d’estació, de manera que cremaven el que deixaven enrere per donar pas a la vida que portava la primavera. El concepte “monument” comença a emprar-se a finals del segle XIX i principis del XX, ja que històricament les falles eren una manifestació d’art popular, i per tant, art efímer. A partir dels anys 30 es consolida la falla artística, piramidal, barroca, monumentalista i amb grans remats pensats per cridar l’atenció dels turistes, tal i com les concebem hui a dia. Consolidar la festa significava assentar les bases del monument com a tal, però no va resultar fàcil al tractar-se d’un producte perible, fruit de la imaginació creadora de l’artista combinada a més a més amb l’actualitat del moment.
Fins el 1891, les falles es cremaven la vespra de Sant Josep i el seu interés era més popular, més polític i també més artístic. En aquell moment les falles es feien amb fusta cartró, cera i tela, però a partir dels anys 50 es comença a usar el modelat íntegre en cartró. Es consolida també en aquell moment la tradició del ninot indultat, i amb ell la plasmació de la identitat valenciana, encara que el ninot indultat ja havia nascut de manera espontània a finals del XIX. I surt per la necessitat de dignificar la vessant artística del monument; per això es salven de les flames els ninots amb més qualitat artística i que a més representen quelcom típic de València o els seus costums, de la identitat valenciana.
Eren els anomenats “tipus regionals”, que passaven a formar part de l’anomenat Museu del folklore valencià (hui a dia, el Museu faller), nom que evidencia el caràcter de les peces que custodiava. Aquesta necessitat podríem intuir que surt justament del caràcter efímer dels monuments. Si es cremen i desapareixen, poden deixar de ser recordats, però si en conservem una xicoteta part, el seu enginy i la seua bellesa quedaran presents en la memòria col·lectiva, testimonis gràfics a banda.
El treball dels artistes fallers, arquitectes de conjunts que esdevenen realment complexes, sol fer-se més difícil encara al disposar d’un espai limitat als seus tallers que no es correspon amb l’espai real que tindran després al moment de la plantà a carrers i places. Es per açò que els remats es construeixen sovint en diferents peces que han d’encaixar de forma perfecta. Sense cap mena de dubte, son uns vertaders enginyers.
Detall de Ekkelessía |
Com veiem, les falles són vertaderes obres d’enginyeria que tenen les hores comptades. El foc les devora per a que el cicle comence de nou i l’art efímer siga, alhora, continu i etern. És el ritual del foc, que esdevé un art consolidat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario